لباس سفید؛ ابزار زنانه در دفاع از حق زن

سفید، بنفش و سبز رنگ‌های نمادین جنبش حق رای زنان است

تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا در لباس‌های سفید رنگ/ رویترز

زنان حزب دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با شیوه پوشش خود پیامی پرمعنا منتقل کردند. این زنان در اقدامی هماهنگ در آستانه روز جهانی زن سفید پوشیدند.

بسیاری از زنان قانون‌گذار آمریکایی که پنج‌شنبه‌شب، ۷ مارس، برای سخنرانی جو بایدن وارد مجلس شدند، کت‌وشلوار سفید به تن داشتند که نشانه‌ حمایت آنان از جنبش زنان - به‌ویژه حمایت از حق باروری- بود.

به گزارش کانورسیشن، رنگ سفید از دیرباز در جنبش حق رای زنان نمادین بوده است. در سال ۱۹۰۸، در تظاهراتی در هایدپارک لندن، بیش از سیصد هزار معترض برای حمایت از کارزار «رای زنان» لباس سفید پوشیدند. املین پتیک-لارنس، از اعضای کلیدی اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان، آنان را تشویق به استفاده از «سفید سافرجت» (Suffragette) کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تلگراف، پتیک-لارنس محرک اصلی تبدیل رنگ بنفش، سفید و زرد طلایی به رنگ‌های رسمی جنبش حق رای زنان بود. به‌مرور سفید رنگ اصلی شد زیرا تنها واسطه بصری آن زمان عکس‌های سیاه‌وسفید بود و البته لباس سفید ارزان‌تر از رنگ‌های دیگر بود.

جنبش حق رای زنان درحالی در دهه ۱۸۶۰ در بریتانیا اوج گرفت ، اما تا آغاز قرن بیستم زنان هنوز حق‌ رای نداشتند.

این امر باعث شد که اِمِلین پَنکهِرست (Emmeline Pankhurst) اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان (WSPU) را در سال ۱۹۰۳ تأسیس کند.

در اوایل قرن بیستم کارزارهای حق رای به‌شدت بر تظاهرات متکی بود و از تصاویر چشمگیر و تجمعات برای جلب توجه مطبوعات و عموم مردم استفاده می‌کرد.

در بریتانیا، زنان  در تابلوهای اعتراضی خود از رنگ قرمز و سفید استفاده می‌کردند که بعد سبز هم به آن اضافه شد. درنهایت اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان رنگ‌های سفید، بنفش و سبز را انتخاب کرد: سفید به نشانه  خلوص و پاکی، بنفش نشانه وقار و سبز نشانه‌ امید.

در ایالات‌متحده و در شهرهایی مانند واشینگتن دی سی زنان سفیدپوش در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کردند. زنان سیاه‌پوست نیز، با اینکه از بخش مهمی از جنبش حق رای کنار گذاشته‌ شده بودند، با الهام از نماد این جنبش، در اعتراض‌های خود علیه خشونت نژادی از این رنگ استفاده کردند.

این اولین بار نیست که زنان دموکرات مجلس نمایندگان در حمایت از هدفی خاص لباس سفید می‌پوشند. در سال ۲۰۱۷، هنگام سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره، برخی از زنان کنگره لباس سفید پوشیدند. در سال ۲۰۱۹، الکساندریا اوکاسیو-کورتز، نماینده دموکرات نیویورک، جوان‌ترین زنی که تا آن موقع در کنگره سوگند یاد کرده بود، برای احترام به زنانی که راه را پیش روی او هموار کرده بودند کت‌وشلوار سفید پوشید. یک سال بعد، در سال ۲۰۲۰ نیز هنگام سخنرانی ترامپ زنان دموکرات مجلس نمایندگان، در اعتراض به قوانین محدودکننده زنان، لباس‌ سفید پوشیدند.

بیشتر از زندگی